Sunday, August 15, 2010

IKHLAS atau IKLAS (E-Class) ?

Sebutan perkataan Arab dalam drama Melayu yang sering menjadi anutan masyarakat ialah bila si pelakon sering menuturkan perkataan “ikhlas” (Bahasa Arab: إخلاص) disebut sebagai “iklas”. Contoh “Saya iklas ni makcik.”.

Perkataan tersebut lebih hampir kepada bunyi “E-class". Mengapakah terjadi demikian? Adakah guru-guru Bahasa Melayu tidak “PRIHATIN” untuk melahirkan penutur ikhlas yang benar-benar “IKHLAS”.

Adakah sebutan “ikhlas” terlalu ke‘araban hingga teramat sukar untuk dituturkan oleh lidah orang Melayu?

Dari kajian dan pengamatan penulis sendiri (hasil pergaulan dengan beberapa masyarakat bangsa-bangsa lain), didapati orang Melayu (khususnya yang berada di Semenanjung Tanah Melayu) merupakan orang yang paling mudah meniru sebutan bahasa bangsa-bangsa lain. Jelasnya jika mereka bertutur dalam Bahasa Inggeris, sebutannya benar-benar seperti sebutan orang Inggeris. Jika merela bertutur dalam Bahasa Perancis, sebutannya saling tak tumpah macam orang Perancis. Jika mereka bertutur dalam Bahasa Arab, memang mengalahkan Arab dalam sebutan setengah-setengah huruf1. Tak percaya? Cuba perhatikan juruhebah Majlis Tilawah. Jika mereka bercakap dalam bahasa Cina, sebijik macam orang Cina (Lihat satu program remaja di TV8 seorang pemuda Melayu bertutur dalam Bahasa Cina). Syabas!

Orang Melayu juga boleh menyanyi lagu-lagu Hindustan dalam bahasa Urdu sekalipun tidak memahami maknanya. Jadi apa masalahnya dengan perkataan “Ikhlas” ?

Jadi (orang sekarang lebih suka sebut “so”), marilah kita sebut dengan betul supaya Lidah Melayu kita kekal di tahap paling berkesan, baik dan tidak dapat ditandingi oleh bangsa lain.

Catatan Kaki (Footnote la):

Arab Mesir menyebut “Qa” ( ق ) sebagai “Aa”. Di Hulu Mesir, Saudi dan beberapa negeri di utaranya mereka menyebut sebagai “ga”. Contoh “Waqaf” ( وقف ) di Mesir “Waaf” di Negeri Arab lain “Wagaf” orang Melayu sebut “Waqaf dan telahpun menjadi sebahagian daripada perkataan Bahasa Melayu. Nasib baiklah orang Arab tidak menuntutnya sebagai hak ciptanya!

No comments: